مهندسی معدن کلیه علوم وابسته به زمین

استخراج اکتشاف فرآوری زمین شناسی سنگ و کانی جواهرات دانلود کتاب...........

مهندسی معدن کلیه علوم وابسته به زمین

استخراج اکتشاف فرآوری زمین شناسی سنگ و کانی جواهرات دانلود کتاب...........

کائولن (تاریخچه، مشخصات و کانی ها)

واژه کائولن از سلسله جبال بلند کائولینگ به معنی قله مرتفع در ناحیه جیان کسی در کشور چین گرفته شده است که از خاک چینی سفید رنگ تشکیل شده است. 

 تاریخچه:
در اواسط دوران تانگ، قبل از میلاد مسیح، صنعتگران چینی قدمهای نخستین را در تصفیه و پاک نمودن مواد اولیه جهت تولید کالاهایی برتر و عاری از نقص برداشته بودند. این تحولات ابتدا منجر به ساخت برخی ظروف سفالین با سنگ‌نما به رنگ سفید شد که در تهیه آنها از خاک کائولن استفاده می‌گردید. آمیختن فلاسپاتها با کائولن منجر به تهیه ظروف مزبور گردید. که نوع بدنه آنها از استحکام، سفیدی متمایل به زرد و شفافیت متوسطی برخوردار بوده است.

ادامه مطلب ...

کانی شناسی طلا

طلا در طبقه بندی عناصر طبیعی در گروه مس قرار می گیرد. در سیستم کوبیک متبلور می شود و بلورهای آن به شکل اکتائدر و بندرت دودکائدر، هگزائدر و تراپزوئدر با آرایش شبکه ای مکعب با سطوح مرکز دار می باشند، ولی طلا اغلب به صورت رشته ای و شاخه شاخه از شکل افتاده است. بلورهای مکعبی طلا نادرند. طلا که فلز نجیبی است (سختی 5/2 تا 3 بر اساس مقیاس موس) می تواند در اثر آلیاژ شدن با مس و دیگر فلزات سخت گردد. بیشتر طلاها مقداری نقره دارند. طلای خالص چگالی بالایی دارد و وزن مخصوصش 3/19 است که وقتی نقره همراه آن بیشتر باشد به 6/15 نزول می کند.طلا دارای سطح شکست تیز، کدر، با جلای فلزی به رنگ زرد و با رنگ خاکه زرد بوده و بسیار چکش خوار و مفتول شدنی است.طلا به واسطه خاصیت چکش خواری و وزن مخصوص زیاد از پیریت، کالکو پیریت و میکاهای تجزیه شده زرد رنگ مشخص می شود. طلا معمولا به صورت دانه های پراکنده در رگه های کوارتزی با پیریت و دیگر سولفورها، یا به صورت دانه های گرد یا گاه تکه های غلنبه در رسوبات رودخانه ای یافت می شود. سنگهای معدنی غیر از خود طلا شامل سلنورهای طلا و تلورهای طلا می باشد.

کانی های اصلی طلا:

ادامه مطلب ...

روشهای متداول فرآوری آزبست

 کانه آزبست مرتباً به وسیله سنگ شکن های فکی، مخروطی و چرخنده خرد می شود و بعد در مجموعه ای از خشک کننده های چرخان با بستر سیال خشک می شوند تا فیبرها براساس اندازه جدا شوند.
کریزوتیل را می توان در تخته های لرزان و مکش هوا جدا کرده و با غربال ترومل و جدایش بر اساس وزن مخصوص آن را به درجات مختلف بر اساس طول فیبر دانه بندی کرد .
کروسیدولیت و آموزیت با جور کردن دستی، خرد کردن و غربال کردن دسته بندی می شوند.

ناخالصیهای آزبست و ضرورت فرآوری آن
روشهای فرآوری آزبست
فرآوری آزبست به دو روش خشک و تر صورت می گیرد . هر چند کانه آرایی به روش تر دارای مزایای زیر می باشد :

ادامه مطلب ...

سنگ آزبست چیست.؟؟

آزبست نوعی سنگ معدنی می باشد که ظاهری شبیه پنبه و یا چوب پوسیده دارد و با دست به صورت رشته رشته در می آید. در سال 1820 یک دانشمند ایتالیایی برای اولین بار لباس ضد آتش را با استفاده از الیاف آزبست تولید کرد. از این ماده معدنی به عنوان عایق حرارتی استفاده می شود اما باید توجه داشت که این ماده سرطان زا می باشد. 

                          

ادامه مطلب ...

تأثیرات زیست محیطی استخراج معدن به تفکیک روش های استخراج

مطالبی در مورد روش های استخراجی زیر در ادامه مطلب بیان می گردد  ، شامل تشریح روش و تاثیر آنها بر روی آب ، خاک ، هوا ، حیات وحش ، آلودگی صوتی

روشهای سطحی:

روش استخراج روباز _  روش استخراج مسطحی  _ روش استخراج کنتوری_ روش استخراج کنتوری اصلاح شده_ روش استخراج هیدرولیکی  

روشهای زیرزمینی:

روش استخراج اتاق وپایه _ روش استخراج از طبقات فرعی  _  روش استخراج انباره ای  _ روش استخراج جبهه کار طولانی  _ روش استخراج کند و آکند  _  روش استخراج با تخریب در طبقات فرعی  _ روش استخراج با تخریب بزرگ    

 

ادامه مطلب ...

گوهرشناسی ( gemology)

شناخت گوهرها و روش استحصال، پی جویی و استخراج آنهابه علت ارزش و زیبایی و کمیابی و خصوصیات ارزشمند دیگر، از دیر باز مورد توجه انسان بوده است. کشور عزیز ما نیز در گذشته از این امر مستثنی نبوده و مطالعات باستان شناسی و معدنکاری قدیم و همچنین کتابهای ارزشمندی که از دانشمندانی چون ابوعلی سینا، زکریای رازی و.... به جا مانده، همه حاکی از اهمیتی است که پیشینیان ما برای این علم قائل بوده اند.

امروزه اقتصاد و تجارت جهانی تا حد زیادی به این علم وابسته است؛ و گسترش و پیشرفت این دو بطور قابل توجهی لازم و ملزوم یکدیگر شده اند و کتابها و سایتهای بی شماری در زمینه این علم به وجود آمده است لیکن در کشور ما با وجود داشتن منابع ارزشمندی همچون فیروزه بی همتای نیشابور ـ عقیق، انیکس و غیره توجه ویژه و همه جانبه ای نسبت به این علم چه از نظر پایه ای (مدارس و دانشگاهها) و چه تحقیقات اکتشافی (توسط سازمانهای اجرایی مثل سازمان زمین شناسی)، از نظر انتشارات (نبود سایتهای علمی و کتابهای مفید اندک) و چه از نظر اقتصادی (بخش تجارت سنگهای قیمتی) نشده است که این خود به کمبود اطلاعات و نداشتن شناخت کافی و دقیق از ارزش و اهمیت و نوع گوهرها و علم گوهرشناسی برمی گردد، لذا جهت گسترش این علم پیشنهاداتی ارائه می گردد.


ادامه مطلب ...